Brno
   
| Brno számokban és adatokban | Brno története | Brno gazdasága | Közlekedés Brnoban | Látnivalók Brnoban és környékén | Sport | Gasztronómia | Galéria | Térkép |
Közlekedés Brnoban





vilagvarosai.hu on Facebook




Brno, mint a második legnagyobb cseh város, rendelkezik nemzetközi repülőtérrel. Közúton pedig legegyszerűbben a Pozsony-Prága autópályán közelíthető meg.

tabla.jpg

Merre tovább? (Foto: Flickr by youplayawhat)


A városi tömegközlekedést a brnoi tömegközlekedési vállalat szervezi. A villamospályák összesen 80 kilométer hosszúak, rajtuk 13 villamos szállítja az utasokat. A 90-es évek közepén egy nagyszabású módosítás során az addigi sok,rövid járat helyett inkább kevesebb, de hosszabb útvonalon közlekedő villamost vezettek be.

Brnoi villamos-kicsi.jpg

Brnoi villamos (Foto: Flickr by Dezidor)


Ekkor vezették be a várost egyik szélétől a másikig átívelő vonalakat is.. Ezek a belvároson áthaladva kapcsolják össze a városszéli lakótelepeket. Így a közlekedés legtöbbször egyszerűen, egy, legfeljebb két átszállást igényel. A járatok közlekedése igen sűrűnek nevezhető. A hálózat origója a főpályaudvarnál található, ahol egy négy vágányhoz kapcsolódó állomás várja az utasokat.

Fopalyaudvar-kicsi.jpg

Főpályaudvar (Foto: Flickr by Kirk)


A villamosok a legnagyobb forgalom idején átlagosan 6, egyéb napszakokban a leterheltebb útvonalakon körülbelül 7 percenként, a nem annyira igénybevett járatokon pedig negyedóránként járnak. Hétvégén 10-20 percet kell várni egy-egy járatra, kivétel ez alól a szombat délelőtt és a vasárnap este, amikor a több utas miatt gyakrabban közlekednek. A 13-ból hat járat non-stop közlekedik, így a város minden fontosabb része folyamatosan elérhető. Az állandó megállók mellett feltételes, illetve időszakos megállóhelyek is vannak, ezeken a járatok csak bizonyos napszakokban állnak meg. Valamint áthaladhatnak abban az esetben, ha nincs se fel, se pedig leszálló, ezzel szemben az állandó megállóhelyeken akkor is megállnak a villamosok, ha éppen senki sem vár ott. A megállóhelyek tájékoztató tábláin az adott megállóból érvényes indulási adatokat ismerhetik meg az utasok. A járatok szervezése is rugalmas, ha szükséges, a kocsik nem a rendes vonalon közlekednek, hanem kitérnek a nagyobb ipari centrumokhoz, vagy érintik az útvonalukhoz közel fekvő, de más vonalon elhelyezkedő lakótelepeket is. A megállóhelyek egymás közti átlagos távolsága elég nagy. A nagy lakótelepek tervezésekor előre meghatározták a villamos-pályák helyét, így itt a vonalak végig zárt pályán haladnak.

villamos.jpg

Villamos (Foto: Flickr by youplayawhat)


A váltók jó minősége gyors, akár 40 km/h-s áthaladási sebességet biztosítanak, ami jelentősen csökkenti a felesleges időveszteséget. Ennek köszönhetően igen nagy tempót diktál a villamosközlekedés, még a város két szélét összekötő leghosszabb, közel 15 kilométer hosszú vonalon is végigérnek legfeljebb fél óra alatt. Ezek után nem is csoda, hogy a tömegközlekedés kétharmadát ez az eszköz bonyolítja le. A teljes hálózat 13 villamosvasútvonalat, majdnem ennyi trolijáratot, illetve közel 50 autóbuszt tesz ki, amely a városhatárokon is átnyúlik, és bekapcsolja a forgalomba Brno környékét is. A város fontos vasúti csomópont, hiszen átszállás nélkül utazhatunk innen Bécsbe, Berlinbe, de elérhető közvetlenül Prága és Budapest is. Prágába a D1-es autópályán is gyorsan eljuthatunk. A turanyi nemzetközi repülőtér körülbelül 10 kilométerre fekszik a városközponttól, ahonnan repülők indulnak egész Euróbába, például Milánóba is.
Impresszum és kapcsolat - Impressum and contact